Opnieuw drie jaar ondersteuning voor Werken als een Paard voor kinderen van Speciaal Onderwijs

Werken als een Paard (www.werkenalseenpaard.nl) is een project van Stichting Trustfonds Hippische Alliantie Rotterdam en bestaat sinds 2013. In 2016 is er gestart met de pilot van een nieuw Werken als een Paard project: Werken als een Paard Speciaal Onderwijs. Een groepje van zeven kinderen met een meervoudig beperking uit het speciaal onderwijs kreeg  wekelijkse therapeutische lessen met inzet van paarden bij Rijvereniging de Hazelaar. Voor elk van de kinderen werd een persoonlijk ontwikkelingsplan gemaakt, waar tijdens de wekelijkse lessen mee werd gewerkt. Het project had zo’n gunstig effect op de ontwikkeling van de kinderen dat besloten is het project uit te breiden en meerjarig aan te bieden. Vanaf 1 juni 2021 biedt Werken als een Paard doen er inmiddels vier scholen en instellingen mee met in totaal zes groepen van elk zes of zeven kinderen. Begeleiders en docenten van de kinderen zijn zeer enthousiast over het project omdat veel van de deelnemende kinderen stappen vooruit in hun ontwikkeling maken, met name op het gebied van communicatie (beter luisteren, vergroten van de woordenschat en het maken van oogcontact).

Stichting Kruimeltje heeft voor opnieuw 3 jaar een substantiële donatie gedaan aan Stichting Werken als een Paard.

Droomhuis Rotterdam komt er toch!

Gelukkig heeft Medisch Kindzorg Instelling CityKids en Stichting De Kinderzorg Kliniek, de organisaties die aanvankelijk beide in de H. Familiekerk het Droomhuis zouden vormen, een nieuwe locatie kunnen vinden in Rotterdam Prinsenland, in de Bramantestraat. Hier zullen 3 van de 5 oorspronkelijk geplande zorgfuncties toch gerealiseerd worden! Om deze nieuwe, weliswaar kleinere locatie volledig kindvriendelijk te kunnen inrichten als Droomhuis, heeft Stichting Kruimeltje aan haar donateurs gevraagd om een gedeelte van de voor de inrichting van de H. Familiekerk bestemde gelden te mogen besteden aan de inrichting van de Bramantestraat. Zo kon het Droomhuis voor het chronisch zieke kind op deze locatie toch gerealiseerd worden: alle zorg en aandacht onder 1 dak! Stichting Kruimeltje dankt alle donateurs voor het vertrouwen en zijn dankbaar dat er toch een prachtig, goed geoutilleerd en warm huis is ontstaan. Een droom voor de ouders en een zorgdroom voor de deelnemende organisaties is uitgekomen. Wij wensen alle medewerkers van de beide organisaties van het Droomhuis heel veel succes toe en alle kinderen heel veel doorzettingsvermogen, humor en levenslust. Een beschrijving van alle disciplines en activiteiten van het Droomhuis vindt u onder het kopje Projecten.

Nieuwe Samenwerking met Werken als een Paard

Therapeutische lessen Werken als een Paard voor nóg meer kinderen uit het speciaal onderwijs!
Stichting Kruimeltje ondersteunt sinds  maart 2021 een initiatief van de Stichting Trustfonds Hippische Alliantie Rotterdam. Met W.A.E.P. zet deze stichting zich met diverse sociaal-maatschappelijke projecten in  voor kinderen die een steuntje in de rug kunnen gebruiken. Stichting Kruimeltje ondersteunt specifiek een project voor kinderen uit het speciaal onderwijs met het autismespectrum, het downsyndroom of met een verstandelijke beperking, waarbij zij onder schooltijd deelnemen aan een therapeutisch jaarprogramma met de inzet van paarden. Stichting Kruimeltje draagt voor 3 jaar bij aan de kosten van de inhoud van het dagprogramma, de inzet van de betrokken instructeurs van Rijvereniging “De Hazelaar” en het van vervoer van de kinderen van en naar de deelnemende scholen en de manege.

Droomhuis Rotterdam

Alle donateurs en betrokkenen willen we hierbij op de hoogte brengen dat Stichting Behoud Heilige Familiekerk heeft besloten de herontwikkeling en transformatie van de kerk naar Droomhuis Rotterdam niet gerealiseerd kan worden.

Op hun website wordt dit besluit nader toegelicht. http://www.defamiliekerk.nl/nieuws/

Lees hier ons bericht waarin we ons richten aan alle betrokkenen die zich de afgelopen jaren samen met de stichting sterk hebben gemaakt voor de kindvriendelijke inrichting van  het toekomstige kindergezondheidscentrum.

Zeer geslaagde benefietlezing van Soroptimistclub Rotterdam

De benefietlezing in de Fonteinkerk in Rotterdam – Hillegersberg op vrijdag 31 januari jl. is zeer goed bezocht en heeft een fantastisch bedrag opgeleverd: € 2.071,50 mede dankzij de plusregeling van Het Gehandicapte Kind.
Het thema was “Een andere kijk op kinderen” – het kind toen en nu in de kunst door kunsthistoricus Hanneke de Man. Een zeer toepasselijk thema daar de opbrengst voor Stichting Kruimeltje is die zich sterk maakt voor de kindvriendelijke inrichting van het kindergezondheidscentrum in de voormalige Heilige Familiekerk in Rotterdam Noord.
Een wereld gaat voor je open als Hanneke uitleg geeft, dit keer over diverse kunstwerken met kinderen. Er was niet alleen genoeg voor het oog maar ook voor het oor. Het was een genot om het jonge muziektalent Thijs Willers te horen en zien spelen op piano.
Soroptimistclub Rotterdam, super bedankt voor deze mooie avond met een fantastische opbrengst.

Kom ook naar de lezing van de Soroptimistclub Rotterdam

Soroptimistclub Rotterdam organiseert vrijdagavond 31 januari a.s. een lezing `een andere kijk op kinderen` waarvan de opbrengst geheel ten goede komt aan de kindvriendelijke inrichting van het toekomstige kindergezondheidscentrum in de voormalige Familiekerk in Rotterdam Noord.

Stichting Kruimeltje is blij met de steun van de Soroptimistclub Rotterdam, al voor het 2e jaar.

Kom luisteren naar de lezing over “het kind toen en nu in de kunst” en ondersteun daarmee de realisatie van dit project. Helpt u ons bij de realisatie van dit unieke kinderzorgproject? We zien u graag op 31 januari in de Fonteinkerk in Rotterdam Hillegersberg.

Kerstvakantie in De Pastorie

De afgelopen 2 weken hebben de jongens van De Pastorie verschillende leuke uitjes mogen doen. Als eerste willen wij Stichting Kruimeltje, Stichting Vrienden van CityKids en Hans den Oudendammer hartelijk bedanken voor dit financieel mogelijk maken.Ten tweede een bedankje voor onze vrijwilligers Dhamindra en Christel die ons wekelijks helpen op De Pastorie en ook mee gingen naar een of meer uitjes.
In de eerste week van de vakantie viel Kerst. Op de Kerstdagen hebben de jongens genoten van een Kerst- ontbijt, lunch en avondmaal zoals “thuis”. Lekker eten verbindt en dit was hier ook het geval. Die week is een aantal jongens ook naar de film geweest, is er gebowld en gelasergamed. Vooral dit laatste vonden de jongens super tof om te doen!

De tweede week bestond elke doordeweekse dag weer uit een activiteit. Op maandag hebben de jongens glow in the dark midgetgolf gespeeld. Een hele uitdaging in het donker met al die lichten! Op Oudejaarsdag was het een keer tijd om niet te koken en eten te bestellen, ook erg positief ontvangen door de jongens. Op Nieuwjaarsdag stond er in de middag een uitgebreide lunch klaar voor de jongens. Dit werd met dank afgenomen. De dag erna zijn de jongens naar de pannenkoekenboot in Rotterdam gegaan. Het was erg mooi om de stad Rotterdam te zien, met elkaar te spreken over verschillende plekken en lekker te eten. Een zeer geslaagd uitje! Op de laatste dag zou er een boswandeling gemaakt worden om fris het nieuwe jaar in te gaan. Helaas liet het weer dit niet toe en viel de wandeling in het water.

Al met al was het een zeer geslaagde vakantie en hebben wij met z’n alle genoten van de uitjes. Wij als begeleiding zijn erg dankbaar dat zo’n geslaagde Kerstvakantie mogelijk gemaakt kon worden door een aantal donateurs. Want een band opbouwen en gezelligheid creëren lukt soms beter in een nieuwe omgeving. Met een goed gevoel gaan het team en de jongens het nieuwe jaar in.

Hartelijke groeten,
Bewoners en Team van De Pastorie

25-jarig huwelijksfeest

Onlangs vierden Heer en Mevrouw Riemsdijk – Nuver hun 25 jarig huwelijksfeest. Ze hebben van deze feestavond in familie en vriendenkring enorm genoten. Alle gasten van het bruidspaar hebben een donatie gegeven aan Stichting Kruimeltje en specifiek voor de inrichting van een kinderdagbehandeling kamer in het toekomstig kindergezondheidscentrum in de straks omgetoverde Familiekerk in Rotterdam Noord.

Zeer veel dank aan heer en mevrouw Riemsdijk, en hun gasten, met elkaar is ruim 1200 euro opgehaald en het mooie is dat ook hier weer stichting het gehandicapte kind (vroeger NSGK)  de opbrengst met 50 % verdubbeld!

Feestelijke opening De Pastorie

Op woensdag 29 mei 2019 heeft Johnny de Mol De Pastorie geopend tezamen met eerste bewoner Pim.

In de Heilige Familiekerk was die middag een gezellige drukte. Donateurs van Stichting Kruimeltje en Stichting voor het Behoud van de Heilige Familiekerk, CityKids (de zorgondernemer), buren, zorgprofessionals en andere belangstellenden kwamen bijeen in de Heilige Familiekerk voor de officiële opening van De Pastorie. De Pastorie is onderdeel van het toekomstige kindzorgcentrum dat in de Familiekerk komt.

De ontvangst in de Heilige Familiekerk was mede mogelijk gemaakt door hulp van vrijwilligers via Stichting Present. Daarna werden de genodigden getrakteerd op een wervelende dance act van het Albeda Dans College.

Bregje van Spaendonck, Regiomanager Groot Rijnmond van CityKids, sprak de genodigden met veel enthousiasme toe. Zij nam de honneurs waar voor Maritza Russel, Directeur CityKids, die door privé omstandigheden helaas niet aanwezig was.

Van Spaendonck: “Geweldig, dat we hier met elkaar staan. Na 1½ jaar bouwen is De Pastorie gereed en we voelen ons trots dat Johnny de Mol samen met de eerste bewoner van De Pastorie de opening gaat verrichten”. Van Spaendonck roemde het ondernemerschap van Russel. 5 jaar geleden begonnen met 5 kinderen in zorg en nu op vele locaties in de Regio Groot Rijnmond en Regio Haaglanden aanwezig met 150 kinderen in zorg. Ze benadrukte de kleinschaligheid in de familieachtige setting met een individuele aanpak, uitgaande van de behoefte van de jonge bewoners van De Pastorie. Er zijn 11 appartementen waar jongens, tussen 16 en 25 jaar oud met een (licht)verstandelijke beperking en of autisme, begeleid en beschermd wonen.

Nicoline Cornelissen, naast bestuurslid van Stichting Kruimeltje, projectleider van de zorgfuncties van het Kindzorgcentrum, kreeg vervolgens het woord en interviewde Johnny de Mol. De Mol had eerder in de middag een gesprek gehad met de (toekomstige) bewoners en was onder de indruk van dit prachtige begeleid en beschermd wonen project.

Samen met Van Spaendonck bedankte Cornelissen mede initiatiefnemer Bart Dura (Impact Vastgoed) en lid van het bestuur van Stichting Behoud Heilige Familiekerk, Heleen Meinsma, adviserend architect en Gert van Essen, voorzitter van Stichting Kruimeltje. Samen met deze beide ANBI stichtingen wordt, naast De Pastorie, de Familiekerk omgevormd tot innovatief Kindzorgcentrum. “De betrokkenheid van fondsen, stichtingen, sociale ondernemers en buurtbewoners, is hierbij absoluut onmisbaar. Dit is een project van velen, opdat we ons samen sterk maken voor kind en jeugdzorg in een bijzondere kindvriendelijke omgeving”, aldus Cornelissen.

Onder luid trompetgeschal liep het gezelschap vervolgens naar buiten. De buitenkant van De Pastorie ziet er als nieuw uit, ook de tuin was al aangelegd. Allereerst werd een vogelnestje in de nieuwe bloesemboom in de tuin geplaatst, vervolgens werd de naam op het pand onthuld en dan de officiële opening: Johnny de Mol opende de voordeur van De Pastorie en overhandigde de sleutel aan Pim. Daarna kon iedereen met eigen ogen zien hoe mooi De Pastorie van binnen is geworden.

Woensdag 29 mei Feest in De Pastorie

Na 1 ½ jaar restaureren, verbouwen en inrichten gaan we met elkaar vieren dat dit nieuwe beschermd wooninitiatief open gaat voor jongens in de (instroom)leeftijd van 16 tot 25 jaar met een licht verstandelijke beperking en of autisme.

Een nieuw thuis, midden in de wijk, waar sociale ondernemers en vrijwilligers betrokken worden bij de dagbesteding. Zo kunnen de jongeren meedoen en zich echt thuis voelen.

Stichting Kruimeltje heeft met haar donateurs de volledige inrichting voor elkaar gekregen! Hier zijn we al onze donateurs, sociale ondernemers en vrijwilligers enorm dankbaar voor.

Een intensieve samenwerking tussen Stichting Behoud Heilige Familiekerk en Medisch Kindzorg Instelling CityKids.

De Pastorie is het eerste gedeelte van het totale herbestemmingsproject en transformatie van de al jaren leegstaande kerk naar een geïntegreerd kinderzorgcentrum voor het chronisch zieke kind.

Nu eerst met elkaar vieren dat het huis er staat en de jongens een nieuw leven kunnen opbouwen!